Moralna ujna


Svaka porodica ima ludog ujaka.
Mislim da je to globalno, ne počast samo nas Srba, kojima se događaju razne natprirodne pojave. Ludi ujak je pojam za širu kategoriju muških rođaka, koji se niotkuda pojavljuju u najgorem mogućem momentu po nas. Ne po njih. Njima je uvek dobro. Nemaju nikakve specijalne prohteve u životu, osim izvršnog prava da vam banu u život kad im se ćefne.

Nekada je to samo da vas vide. To je lep običaj ali ne verujem mnogo onima koji me pitaju kako sam a da iza toga nema skrivenih želja i namera. Jedan ujak je tako dolazio da nas pita kako smo, onih ratnih godina, pa bi ostao da prespava tek ako bi ga moja majka ponudila da ostane. Pa, dobro, može. I gibanica za doručak, ali da ne bude mnogo vruća. Zbog zuba. Bila su to ratna vremena, zubne proteze su se teško lepile i sastavljale. I šolja mleka, ne mnogo hladnog. Zbog proteze, razume se. Ako bi mogle i princes krofne, to bi bio pun pogodak. Mojoj lakovernoj majci ništa nije bilo teško da uradi za svoju familiju. Pa, rod smo! Ne može se odbiti kad ujka zapišti. U jednom trenutku, ujka se navadio pa kući skoro da nije išao. Bio je skroman čovek, uvek cicija, tvrdica, zadovoljan korom hleba a ovamo... Ako bi mogle princes krofne, uželeo se. 

Navikla sam na njega kao na novog člana našeg domaćinstva, tih davnih ratnih godina. Bilo mi ga je čak i žao. Znam koliko je nekad imao i kako je bez svega ostao. Možda bi mi ga i više bilo žao, da mi nekom prilikom nije objasnio koliko nemačkih novaca je oročavao kod Dafine, i sve mu je propalo. Tu već nisam bila sigurna koga treba da mi je više žao. Njega, koji je ostao bez životne ušteđevine, jer je bio alav na "dobre" uslove tih prevarantskih banaka, ili sebe. Odlučila sam se da mi je, ipak, više žao sebe. On je imao priliku od čega da štedi, a ja ni priliku neću imati, o ušteđevini sa toliko nula da ne govorim. 

Mnogo godina kasnije postala sam moralna ujna. To je specijalna kategorija ne-rođaka, već izmišljena od strane jedne devojčice. Rekla je: "Moraš da mi budeš ujna". Nije bilo pregovora. Kako detetu objasniti složene srpske rodbinske veze i kako se to postaje. Morala sam, i tako sam postala moralna ujna. Vodila sam je u zoo, na klizanje, po dečijim rođendanima i pozorišnim predstavama za decu. Trudila sam se najviše što umem a ona je bila srećna. Krupnooko crno detence je raslo i dobijalo razne ideje. Jedna od njih je bila i da se udam za njenog ujaka, i tako ozvaničimo našu kao rodbinsku vezu. 

Da stvar bude crnja, i ujak se primio na tu ideju. Svi sem mene su sve isplanirali ali venčanja bilo nije. Tako sam prestala da budem moralna ujna, jer se ništa ne mora. Devojčica je danas devojka a ja sam i dalje kao ptica slobodna.

Comments

Popular posts from this blog

Priče iz drugog braka XXXII

Priče iz drugog braka XXXIII

Priče iz drugog braka XXXIX